بهداشت و سلامت, پزشکی

بیماری های ناشی از پوشیدن کفش نامناسب

انواع کفش‌ها با هر نوع بافت و طرحی در بازار امروز وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که هر سبک را بدون در نظر گرفتن ایمن بودن آن برای سلامت فرد انتخاب کنیم. اگر هنوز به دقت بیشتر در انتخاب کفش باکیفیت و مناسب برای سلامت پا و جسم قانع نشده‌اید، در این صورت بهتر است با بیماری‌هایی که با پوشیدن کفش نامناسب به وجود می‌آید آشنا شوید.

در این جا تنها در مورد سلامت پا و ناراحتی‌های خفیف آن صحبت نمی‌کنیم، گروه تولید محتوای وبلاگ اخبار و مقالات کفش پروفسورمارتین قرار است شما را بیماری‌های جدی ای آشنا کند که بر تمامی جسم تاثیر منفی می‌گذارند چرا که پا قلب دوم انسان است و سلامت آن به عملکرد بهینه جسم کمک می‌کند.

در بسیاری از موارد بروز بیماری‌های پا به دلیل پوشیدن کفش نامناسب به خاطر استفاده از سبک‌هایی است که به دلایل اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. کفش‌های پاشنه بلند، کفش مجلسی گاهی می‌توانند در این حوزه قرار بگیرند اما خوشبختانه امروز، کفش راحتی با نظر آزادتری در جوامع مختلف قابل استفاده است که در کنار زیبایی، شرایط مناسب‌تری برای پا فراهم می‌کنند.

۱-   پینه پا

پینه پا، تغییر شکل در مفصل‌های پا است. این موارد به شکل برآمدگی‌هایی در قسمتی از پا دیده می‌شوند. ممکن است افرادی را دیده باشید که پاهای آن‌ها از طرفی متورم باشد. تنها تورم و برآمدگی، اجازه راحت پوشیدن کفش را به ما نمی‌دهد اما این تمام ماجرا نیست و این تورم عوارض دیگری دارد. پینه پا که به طور معمول در قسمت انگشت شصت دیده می‌شود در بسیاری از مواقع و مرتبط با پوشیدن کفش نامناسب به این دلیل رخ می‌دهد که کفش انتخاب شده نوک کوچک و کوتاهی دارد به طوری که انگشت‌های پا را در تنگنا و فضای نامناسبی قرار می‌دهد. انگشت شصت به دلیل بزرگ‌تر بودن از دیگر انگشت‌ها، بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرد. این ساختار کفش نامناسب به مرور به استخوان پا آسیب رسانده به طوری که افراد مبتلا به پینه پا انگشتان یا بافت غیر معمول و غیر مستقیم نسبت به جا و شکل طبیعی خود دارند.

۲-    بیماری قارچی پای ورزشکار

گرچه بیماری قارچی پا به دلیل شیوع در ورزشکاران، به نام آن‌ها معروف شده است اما این عارضه تنها به دلیل فعالیت‌های ورزشی به وجود نمی‌آید. این یک نوع عفونت قارچی روی پوست است که می‌تواند خارش، پوسته پوسته شدن و ایجاد لکه را در مناطق آسیب دیده به دنبال داشته باشد. قرارگیری پا در محل تنگ به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و عرق کردن آن، از عوامل بروز این بیماری است.

۳-    ناخن فرورفته

ماخن فرورفته به دلیل فشار ناشی از حالت بد کفش نامناسب به وجود می‌آید. ناخن فرورفته وضعیت دردناکی است که با رشد ناخن درون بافت عضلانی انگشت به وجود می‌آید. گاهی این مشکل می‌تواند علاوه بر درد، موجب رشد قارچ در انگشت شود. پوشیدن کفش نامناسب با فشار مضر، موجب انحراف و بروز این عارضه می‌شود اما از طرف دیگر باید ناخن‌ها را کوتاه کنید تا فشار وارد شده از کفش، تاثیر کم‌تری بر ناخن و انگشت پا بگذارد.

۴-    میخچه

پوشیدن کفش نامناسب در پا احساس ناراحتی به وجود می‌آورد که وقتی به بررسی پاهای خود می‌پردازید، نقطه‌های هسته ‌داری را می‌بینید که بر پوست پا به وجود آمده‌اند. این نقطه‌های تخت و زرد رنگ با نام میخچه شناخته می‌شوند و گاه می‌توانند درد را در محل خود و اطراف آن، ایجاد کنند به طوری که کوچک‎‌ترین فشار به پا، درد فراتر از معمول داشته باشد.

۵-    پای دیابتی

مشکل پای دیابتی در افرادی مشاهده می‌شود که از دیابت رنج می‌برند. معمولا این افراد توانایی حس کردن در پا را از دست می‌دهند چرا که این عارضه بر روی اعصاب پا تاثیر منفی می‌گذارد به همین دلیل افراد مبتلا به پای دیابتی، چندان از ناراحتی‌های سوزشی و برش‌های به وجود آمده خبر ندارند. در چنین شرایطی، پوشیدن کفش نامناسب موجب وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود به طوری که تاول و زخم‎های بیش‌تری در محل پا به وجود می‌آید. اگر این عارضه‌ها نادیده‌ گرفته شوند، ایجاد التهاب و بریدگی، مشکلات جدی‌تری برای بیمار به وجود آورد.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب به چند ناراحتی ساده و گذرا محدود نیست و می‌تواند مشکلات جسمانی، قارچ‌ها و بیماری‌های پوستی متعددی را ایجاد کند که در این مقاله سعی شد تا مواردی از آن‌ها معرفی شود. اگر قصد آشنایی با کفش مردانه و زنانه استاندارد، باکیفیت و به صرفه هستید، وبلاگ پروفسورمارتین، محل مناسبی برای آشنایی بهتر با صنعت کفش و یادگیری نحوه خرید و استفاده از آن‌ها است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *