بهداشت و سلامت

آیا سلامت پا برای شما اهمیت دارد؟

سلامت پا

چقدر به سلامتی و راحتی پاهایمان اهمیت می دهیم؟ پاهایمان در طول روز وزن زیادی را متحمل می شوند بنابراین باید از بهداشت و سلامت آنها مطمئن باشیم و از آن ها مراقبت کنیم؛ به طور کلی سلامت پا باید مانند سلامت پوست و صورت برایمان اهمیت داشته باشد. اگر قصد سفر دارید یا می خواهید به مدت طولانی پیاده روی کنید، به کفش مخصوص پیاده روی نیاز دارید. توصیه می شود برای حفظ سلامت پا در سفر حداقل دو جفت کفش پیاده روی همراه داشته باشید تا بتوانید هر چند ساعت یک بار آن ها را عوض نمایید؛ درست مانند سربازانی که در ارتش از آن ها می خواهند هر روز پوتین های خود را تعویض نمایند. از پاهای خود انتظارات زیادی داریم از راه رفتن تا دویدن و حتی یک نشستن بدون دغدغه… پس باید مراقب سلامت پاهایمان هم باشیم.

با تحمل وزن زیاد بدن مان، پاهایمان  بیش از سایر قسمت های بدن در معرض آسیب قرار می گیرند. بنابراین تنها این که گهگاهی به زیبایی و بهداشت پا توجه داشته باشیم، کافی نیست و مراقبت روزانه از پا نیز باید به همان میزان که به چهره و سایر قسمت های بدن می پردازیم، انجام گیرد و بخشی از دغدغه های ما باشد. با توجه به این موضوع، تهیه ی کفش مناسب اهمیت بسیار دارد. همان گونه که ما به لباس اهمیت می دهیم به کفش نیز باید توجه داشته باشیم. کفش های نامناسب علت اصلی درد پا هستند. البته بسیاری از افراد در خرید به راحتی و حرفه ای بودن کفش اهمیت نمی دهند.

اما کفش اگر راحت،مناسب و یک محصول حرفه ای نباشد پیامدهای بسیاری برای پاها، کلیه مفاصل  خواهد داشت. وقتی برای خریدن کفش مراجعه می کنید باید در لحظه ای که آنها را می پوشید به پای تان راحت باشد. و جمله ی معروف بعداً پس از چند بار پوشیدن بهتر می شود، به لحاظ فنی و علمی جمله صحیحی به نظر نمیرسد. اگر کفش در لحظه ی امتحان کردن برای پایتان اندازه و راحت بود، میتوانید آن را انتخاب کنید. در حقیقت کفش ناراحت و نامناسب می تواند به سایر اندام ها نیز آسیب برساند؛ و چون پاهای شما تمام وزن بدن تان را تحمل می کنند، وقتی در عذاب باشند، راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن شما به گونه ای دیگر خواهد بود و این بر روی کارایی بدن تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر آن، این وضعیت نامطلوب باعث بروز آسیب و درد در ستون مهره ها و پشت گردن شما می شود.

در خرید کفش مناسب، باید به دو نکته کلیدی توجه داشت؛ اول شرایط و محل استفاده کفش مانند پیاده روی کردن، دویدن، بازی فوتبال و … . و دوم شرایط استفاده کننده، برای مثال بانوان باردار حتماً باید کفش تخت یا کفش های پاشنه پهن با ارتفاع کمتر از ۵ سانتی متر بپوشند.

امروزه بسیاری از مدل های کفش مانند کفش های پاشنه بلند با وجود ایرادات جدی که به پا وارد می کنند، به خاطر مقوله مد و طرفدارانی که دارند به بازار عرضه و توسط بسیاری خریداری می شوند. اما حقیقت این است که کفش های پاشنه بلند در طول زمان باعث تغییر شکل پاها، میخچه و آسیب جدی به تاندون های پا می شوند.
اما نکته ی جالب این که بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که کفش های تخت و بی پاشنه نیز به اندازه ی کفش های پاشنه بلند برای سلامت پا مضرند؛ و این نشان دهنده یک موضوع بسیار مهم است، که باید در انتخاب کفش به استاندارد بودن کفش توجه کنیم.

راه رفتن با کفش های نامناسب و دمپایی های انگشتی باعث صدمه های زیادی به پاها می شوند، از جمله: درد پا، برآمدگی هایی در کف پا (پینه)، دردهایی در ساق پا، پشت درد و حتی درد مفاصل. یکی از جراحان ارتوپدی (دکتر اونیل) عقیده دارد که در سه چهار سال اخیر مشکلات بسیاری در نتیجه ی پوشیدن کفش های تخت و کفش های لاانگشتی برای سلامت پای خانم ها ایجاد شده است.

آیا کفش های صاف و بدون پاشنه به بدی کفش های پاشنه بلند هستند؟

دکتر «مایک اونیل» جراح و متخصص «ارتوپدی» معتقد است که هم کفش تخت و هم کفش های پاشنه بلند اگر به مدت طولانی پوشیده شوند می توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. او می گوید پاها برای پوشیدن چنین کفش هایی طراحی نشده اند. اندازه ی پاشنه ی ایده آل در حدود 3 الی 5 سانتی متر است.

از توجه شما سپاسگزاریم و امیدواریم تا مطالب ارائه شده برایتان مفید باشد. شما میتوانید سوالات و خواسته های خود در بخش نظرات با گروه پروفسور مارتین در میان بگزارید و یا از طریق ارسال ایمیل با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “آیا سلامت پا برای شما اهمیت دارد؟

  1. movie online گفت:

    Awesome read. I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. He actually bought me lunch because I found it for him! Thus let me rephrase: Thanks for lunch! Oriana Ethelbert Nani

  2. online گفت:

    Hey there. I discovered your website by means of Google even as looking for a related subject, your site came up. It looks great. I have bookmarked it in my google bookmarks to visit then. Jenelle Daren Mert

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *